symptomen vitamine b12 tekort
oktober 30, 2019 Welzijn Geen reacties

Home » Symptomen van een B12 tekort

SYMPTOMEN VAN EEN B12 TEKORT

 

Tegenwoordig eten we steeds meer plantaardig en minder vlees. Dat is goed nieuws!

Vitamine B12 (ook bekend als cobalamine) komt vooral voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, kip en melk.

Als je alleen plantaardig eet, is de kans groot dat je deze vitamine niet voldoende binnenkrijgt, wat natuurlijk gezondheidsproblemen kan veroorzaken (3).

Vitamine B12 wordt gebruikt om bloedcellen aan te maken. Als het lichaam niet genoeg B12 heeft, kan het niet genoeg zuurstof door het lichaam transporteren.

Wanneer dit gebeurt, vertoont het lichaam symptomen van een B12 tekort.

Deze symptomen zijn niet alleen fysiek, maar soms ook mentaal.

Ons eigen lichaam produceert geen vitamine B12, daarom moeten we het via onze voeding verkrijgen. Supplementen zijn ook een goede manier om voldoende B12 te ontvangen.

1. BEENMERG

Vitamine B12 is nodig voor DNA-synthese. De DNA-sequenties in de organen die een grotere celomzetsnelheid hebben (wat betekent dat ze veel sneller groeien) zullen hierdoor worden beïnvloed. Beenmerg is daar één van.

Een tekort aan vitamine B12 kan misvormingen in het beenmerg veroorzaken, waardoor het moeilijker wordt om te bewegen (9,10).

Kortom: een tekort aan vitamine B12 stopt de DNA-synthese en zorgt ervoor dat je beenmerg vervormt.

 

2. PRIKKELBAARHEID

Een theorie over vitamine B12 is, dat B12 helpt bij het afbreken van een chemische stof in de hersenen die homocysteïne wordt genoemd. Een tekort aan deze chemische stof heeft zijn weerslag op je mentale welzijn.

Een tekort aan vitamine B12 kan ertoe leiden dat je gemoedstoestand door deze chemische stof wordt beïnvloed, waardoor je vaker geïrriteerd raakt of zelfs depressief wordt (1).

Kortom: vitamine B12 helpt bij het afbreken van een chemische stof die verantwoordelijk is voor een slechte geestelijke gezondheid. Een tekort aan B12 zorgt ervoor dat een persoon meer prikkelbaar of depressief wordt.

 

3. BLEKE (GELE) HUID

Rode bloedcellen helpen het lichaam zijn natuurlijke kleur te geven.

Een gebrek aan bloedcellen als gevolg van een vitamine B12 tekort kan de huid bleek (geel) doen kleuren. Dit wordt ook wel geelzucht genoemd.

Wanneer de bloedcellen verzwakt zijn, worden ze gemakkelijker afgebroken door de lever.

Hierdoor ontstaat een afvalproduct genaamd bilirubine, en treed er verkleuring op. Het is een van de belangrijkste kenmerken van geelzucht. Het wordt ook vaak geassocieerd met bloedarmoede (4).

Kortom: een gebrek aan rode bloedcellen kan het lichaam bleek of geel maken door de opbouw van bilirubine.

 

4. DENKVERMOGEN

Een studie heeft een tekort aan vitamine B12 gerelateerd aan de ziekte van Alzheimer (5). Meer studies duiden op een tekort aan vitamine B12 in relatie tot ons denkvermogen en geheugen.

Dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van rode bloedcellen in het lichaam. Ze transporteren zuurstof naar de hersenen. Als er niet genoeg bloedcellen zijn om deze zuurstof te transporteren, is er ook niet genoeg om naar de hersenen te worden getransporteerd.

Kortom: een tekort aan vitamine B12 is geassocieerd met geheugen- en denkproblemen door het gebrek aan zuurstof dat naar de hersenen wordt getransporteerd.

 

5. TINTELENDE LEDEMATEN

Vitamine B12 helpt bij het aanmaken van een eiwit genaamd myeline. De uiteinden van onze zenuwen worden rondom beschermt door deze vette isolatielaag. Als er niet genoeg B12 beschikbaar is, dan is een logisch gevolg dat er onvoldoende myeline geproduceerd wordt.

Op de lange termijn kunnen deze zenuwen beschadigd raken. Beschadigde zenuwen, vooral perifere zenuwen, zijn gevoeliger en geven een tintelend gevoel in zowel handen als voeten (6,7).

Kortom: een tekort aan vitamine B12 vermindert de hoeveelheid geproduceerde myeline, die de bescherming van het zenuwstelsel stopt. Dit kan tintelingen in de handen en voeten veroorzaken.

 

6. OPTISCHE NEUROPATHIE

Ook hier ligt de oorzaak van een zenuwbeschadiging aan een ​​vitamine B12 te kort.  Langdurige schade zal uiteindelijk ook de oogzenuwen bereiken.

Het blokkeert het zenuwsignaal dat van je oog naar je hersenen loopt. Dit kan leiden tot een wazig of ontbrekend zicht. Deze aandoening wordt optische neuropathie genoemd (11).

In Kortom: een tekort aan vitamine B12 kan de optische zenuwen beschadigen, waardoor je wazig ziet.

 

7. MISSELIJKHEID EN DIARREE

Het spijsverteringskanaal is een belangrijk systeem in het lichaam. Wanneer een gebrek aan zuurstof optreedt als gevolg van een tekort aan vitamine B12, heeft dit invloed op het spijsverteringsstelsel.

Het verwerken van voedsel en mineralen ondervindt hier hinder van. Dit kan misselijkheid, diarree of zelfs braken veroorzaken (4,9).

Kortom: een gebrek aan zuurstof door een tekort aan B12 heeft invloed op het spijsverteringskanaal, met misselijkheid, diarree en soms overgeven tot gevolg.

 

8. PIJNLIJKE MOND

Indien er minder rode bloedcellen worden geproduceerd, zal er minder zuurstof naar de mond worden getransporteerd.

Wanneer iemand een B12 tekort heeft en daarom een tekort aan rode bloedcellen, zal dit van invloed zijn oo de algehele gezondheid van de mond.

Symptomen zijn onder meer een branderig gevoel, zweertjes in de mond en zelfs een opgezwollen tong (9).

Kortom: een B12 tekort kan ervoor zorgen dat de tong opzwelt en de mond een branderig aanvoelt door een gebrek aan zuurstof dat naar de mond getransporteerd wordt.

 

9. VERLIES VAN EETLUST

Omdat een tekort aan vitamine B12 problemen kan veroorzaken met het spijsverteringskanaal, kan een persoon verlies van eetlust ervaren als gevolg van misselijkheid of braken.

Wanneer deze persoon ook overmatige diarree heeft kan dit leiden tot gewichtsverlies (4).

Kortom: vanwege de misselijkheid als gevolg van de problemen rond het spijsverteringskanaal, kan je een verlies van eetlust of zelfs gewichtsverlies ervaren.

 

10. BEWEGINGSPROBLEMEN

Ook hier kan er door een zenuwbeschadiging een defect ontstaan. In eerste instantie kan dit een tintelend gevoel geven in handen en voeten, zoals we eerder hebben besproken.

Langdurige schade aan de zenuwen zal echter leiden tot problemen met lopen, bewegen en verlies van spiermassa (6,7).

In short: bewegingsproblemen en het verlies van spiermasse kunnen het gevolg zijn van een B12 tekort.

 

TENSLOTTE

Om een ​​tekort aan vitamine B12 te voorkomen, is het nuttig om supplementen te nemen.

Marine Phytoplankton is volledig plantaardig en daarmee een Oergezond alternatief voor veganisten of vegetariërs.

Onze Plant Power Supplementen poeder 120 gram en capsules 240 stuks, bevatten 23% van de aanbevolen dagelijkse (ADH) hoeveelheid vitamine B12.

Symptomen van een tekort aan jodium en ijzer maken ook deel uit van de blog serie:  Welzijn | Plankton Voedingsstoffen

Written by Nannochloropsis