ONTZUREN

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

Home » Gezondheid » Ontzuren


PIGMENTEN | ANTIOXIDANTEN



Idealiter zou ons eetpatroon tachtig procent basische en twintig procent zure voeding moeten bevatten. Een ietwat basisch lichaam functioneert namelijk beter, omdat in deze basische omgeving alle lichaamsprocessen, organen en weefsels optimaal werken.

In de praktijk blijken westerlingen (waaronder wij als Nederlanders) echter te veel zure en te weinig basische voedingsmiddelen te gebruiken. Al met al maakt dat ons lichaam in feite te ‘zuur’. Op dit punt bewijst chlorofyl onze gezondheid goede diensten. Het bevat namelijk veel magnesium, dat bij kan dragen aan een gezonde balans in onze zuur-basehuishouding. Een belangrijke kanttekening is hierbij wel dat ons lichaam niet basisch wordt als we extra chlorofyl slikken, maar verder onverantwoord (dat wil zeggen te zuur) blijven eten.

Zorgen voor een goede balans betekent beslist ook dat we meer basische en minder zure producten moeten eten – iedere dag! Vlees, gevogelte, vis, wild, soja en eieren vallen bijvoorbeeld onder de noemer zeer zuur. Graanproducten, peulvruchten en kaas kunnen worden beschouwd als gematigd zuur. Olie, (room)boter en zaden zijn zowel zwak zuur ofwel zwak basisch, terwijl alle zuivelproducten behalve kaas gematigd basisch zijn. Fruit, groenten en aardappelen vallen tot slot in de categorie zeer basisch.