AMINOZUREN



AMINOZUREN

CELLEN



Het lichaam van een volwassene telt gemiddeld maar liefst zo’n twaalf kilo eiwit. Dit is niet zo verwonderlijk als we bedenken dat iedere lichaamscel eiwit bevat. Denk hierbij aan de cellen van onze organen en spieren, maar ook aan onze botten, ons bloed en ons zenuwstelsel.

Bij kinderen, die nog groeien, maakt het lichaam veel nieuw weefsel aan. Bij zwangere en zogende vrouwen draait de weefselopbouw eveneens op volle toeren. Al gevormde cellen kunnen echter evenmin zonder eiwit, aangezien ze zichzelf continu vernieuwen. Het lichaam van een volwassen persoon breekt per dag twee- tot driehonderd gram proteïne af om het te vervangen door nieuwe eiwitten.


AMINOZUREN

ALLERT



Wie tijdens zijn ontbijt relatief meer eiwitten eet dan koolhydraten, lijkt alerter te reageren, zo lijkt onderzoek aan te tonen. Bepaalde eiwitten (en dan met name alfa-lactalbumine) stimuleren ons lichaam namelijk om goed ‘wakker’ te worden. Dat hangt weer samen met het aminozuur tryptofaan dat door ons lichaam wordt omgezet in serotonine, een zogeheten neurotransmitter.


AMINOZUREN

GEWICHT



Voeding met relatief veel eiwitten lijkt ons gewicht niet te beïnvloeden als we er evenveel kilocalorieën mee binnenkrijgen als bij een eetpatroon met weinig proteïne. Een voedingspatroon dat rijk aan eiwit is, kan er echter wel voor zorgen dat we niet te veel calorieën consumeren. Als we verhoudingsgewijs veel eiwitten tot ons nemen, zijn we namelijk geneigd minder te eten. Diëten die mensen stimuleren om ruim een vierde van hun calorieën uit eiwit te halen, zouden om deze reden dan ook succesvol kunnen zijn.

Wil je afvallen, dan zorgt het eten van genoeg proteïne ervoor dat je relatief veel spierweefsel behoudt, wat positief is aangezien spierweefsel meer energie gebruikt dan vetweefsel. Door genoeg eiwitten te eten, blijf je zo dus eenvoudiger op gewicht. Overigens hebben onderzoekers aangetoond dat we na het eten van een eiwitrijk gerecht relatief veel calcium uitscheiden.

Hoewel dit op het eerste gezicht bijvoorbeeld de kans op botbreuken of -ontkalking zou kunnen vergroten, pakt dit in de praktijk anders uit. Onderzoek toont zelfs aan dit voeding met veel eiwitten de kans op botontkalking verkleint. Dit hangt vermoedelijk samen met het feit dat eiwitrijke voeding doorgaans ook extra veel calcium bevat.


AMINOZUREN

BLOEDDRUK



Het lijkt erop dat een eetpatroon dat rijk is aan eiwitten kan zorgen voor een verlaging van de bloeddruk. Binnen een dergelijk eetpatroon wordt verder veel fruit en groente en juist weinig verzadigd vet gegeten. Onder andere de zogeheten DASH-studie (Dietary Approach to Stop Hypertension) (3) duidt op een dergelijk effect.