+31 (0)88 000 1900
+31 (0)6 111 88 261
BIJ € 49,00 GRATIS VERZENDING

MINERALEN

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

Home » Voedingsstoffen » Mineralen en Spoorelementen

MINERALEN

JODIUM



Onze groei, onze stofwisseling en de vorming van ons zenuwstelsel hangen nauw samen met de werking van onze schildklier. Om de (schildklier)hormonen die voor deze werking nodig zijn te produceren, is het mineraal jodium onmisbaar.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Jodium is een van de spoorelementen die ons lichaam nodig heeft. Het zit onder meer in Plankton, zeewier, zeevis en schaaldieren, maar komt in ons land van nature maar in weinig voedingsmiddelen voor. Vandaar dat het onder andere wordt toegevoegd aan brood en zout (gejodeerd zout).

EEN TEKORT AAN JODIUM ?


Wanneer mensen onvoldoende jodium krijgen, vertraagt en zwelt de werking van de schildklier. Kinderen kunnen langzamer groeien als ze onvoldoende jodium hebben. Ook kan een lager leervermogen en (in het geval van zeer ernstige tekorten) cretinisme (dwerggroei) het gevolg zijn van een te beperkte inname van dit sporenelement.

Andere symptomen van een tekort aan jodium zijn haaruitval, schilferige en droge huid, voelen koud aan en voelen zich zelfs zwak en vermoeid. Het meest voorkomende symptoom is een struma in de nek, veroorzaakt door een overwerkte schildklier.

Voor vrouwen kan een jodiumtekort ook menstruatieproblemen veroorzaken, zoals een zwaardere en meer onregelmatige menstruatie en een zwangere vrouw loopt het risico op doodgeboorte en een minder ontwikkelde foetus / baby.

Mensen met schildklierproblemen moeten voorzichtig zijn als het gaat om jodiumsupplementen en altijd hun arts raadplegen.


MAGNESIUM



Magnesium vervult als mineraal veel uiteenlopende taken voor ons lichaam. Het is letterlijk en figuurlijk van levensbelang: omdat het de spiersamentrekking mogelijk maakt, is het alleen al voor de werking van de hartspier onmisbaar!

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Magnesium is nodig voor de opbouw van onze botten en lichaamseiwitten. Daarnaast maakt het de overdracht mogelijk van prikkels in zenuwbanen en spieren en staat het garant voor een goede werking van onze spieren (waaronder de al genoemde hartspier). Magnesium bevordert de werking van enzymen in de cellen en van onze enzymreacties.

EEN TEKORT AAN MAGNESIUM?


Mensen met een magnesiumtekort kunnen te maken krijgen met verschillende klachten. Allereerst zijn een algehele vermoeidheid of lusteloosheid kenmerkend. In uitzonderlijke situaties kunnen ook spierkrampen en zelfs hartritmestoornissen optreden.

SELENIUM



Selenium is een spoorelement dat voor ons lichaam de rol van antioxidant speelt en in die zin een belangrijke beschermende functie vervult.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Selenium beschermt ons lichaam op diverse manieren. Zo behoedt het onze cellen en rode bloedlichaampjes voor beschadiging. Ook vermindert het de schadelijke invloed van zware metalen die we via onze (verontreinigde) voeding binnenkomen. Ten slotte draagt het eveneens bij aan een effectieve schildklierwerking.

EEN TEKORT AAN SELENIUM?


Vermoed wordt dat bepaalde delen van de bevolking mogelijk minder dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid selenium binnenkrijgen. Hierbij wordt gedacht aan vrouwen die in verwachting zijn en aan jonge kinderen. Een te kort aan selenium is aan te tonen door middel van bloedonderzoek. Symptomen van een tekort zijn spierpijn, spierzwakte en een verstoring van de hartfunctie.

ZINK



Zink, ook een antioxidant, maakt deel uit van de vele enzymen die van belang zijn voor de stofwisseling. Van nature komt dit spoorelement in kleine hoeveelheden voor in onder meer vlees, granen, plankton, schaal- en schelpdieren.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zink draagt bij aan de opbouw van proteïnen (eiwitten) en de groei en regeneratie van onze lichaamsweefsels. Bovendien ondersteunt het de stofwisseling en bevordert het de werking van ons afweersysteem.

EEN TEKORT AAN ZINK?


Mensen die via hun voeding te weinig zink gebruiken, kunnen problemen krijgen met hun slijmvliezen, skelet en huid. Groeiachterstand aangaande het geslacht en een verandering in reuk en smaak kunnen ook voorkomen, evenals nachtblindheid en een verminderde weerstand.

IJZER



Als iemand vermoeid lijkt te zijn, is de eerste verdachte, een ijzertekort. Met ijzer hebben we het niet alleen over je fiets of een stoelbeugel. Het verwijst ook naar een belangrijke voedingsstof die helpt om elke dag topprestaties te leveren. Een tekort aan dit mineraal kan inderdaad leiden tot vermoeidheid.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Ons lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine te maken. Hemoglobine speelt een sleutelrol in het zuurstoftransport in ons bloed en in onze stofwisseling. Hemoglobine is een eiwit dat zuurstof en CO2 door het hele lichaam transporteert door middel van rode bloedcellen.

Het ijzer in de hemoglobine zorgt ervoor dat de rode bloedcellen hun kleur krijgen. Het geeft onze organen de juiste hoeveelheid zuurstof om te functioneren. Een tekort aan ijzer kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.

EEN TEKORT AAN IJZER?


Een tekort aan ijzer kan ertoe leiden dat iemand zich vermoeid voelt.

Een ijzertekort kan ook leiden tot kortademigheid, haaruitval, koud voelen, veranderingen in de tong, rusteloos beensyndroom, hoofdpijn en bleekheid. In meer ernstige gevallen leidt een ijzertekort tot hartkloppingen en kan het zelfs de cognitieve functies van je hersenen beïnvloeden, zoals het verwerken van informatie en je geheugen.

Bloedarmoede is vaak het gevolg van ijzertekort en gaat gepaard met de bovenstaande symptomen. Als je vermoedt dat je een ijzertekort hebt, ga dan naar je huisarts.


FOSFOR



Het mineraal fosfor wordt ook weleens fosfaat genoemd. Ons lichaam haalt het onder meer uit melk(producten), volkoren producten, plankton, vis en vlees.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Fosfor werkt samen met het mineraal calcium en draagt er zodoende aan bij dat onze tanden en botten in topconditie blijven. Het speelt ook een rol bij de menselijke energiestofwisseling.

EEN TEKORT AAN FOSFOR?


In onze voeding komt van nature voldoende fosfor voor, waardoor we er niet snel te weinig van binnenkrijgen. Gebruik je echter veel medicijnen dan is een fosfortekort wel mogelijk; medicamenten om de maagzuurproductie af te remmen kunnen bijvoorbeeld dit effect hebben. Bij een fosforgebrek neemt de eetlust af, kan pijn in botten en spieren optreden en kunnen zich nierstenen ontwikkelen.

CALCIUM



Calcium is een van de bekendere mineralen; de meeste mensen denken bij dit mineraal waarschijnlijk onmiddellijk aan melk(producten). Dit is een terechte associatie, aangezien Calcium onder meer in dergelijke producten voorkomt.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Calcium is noodzakelijk om stevige botten, tanden en kiezen op te bouwen én te onderhouden. Het speelt echter ook een rol bij het functioneren van onze zenuwen en spieren en bij onze bloedstolling.

EEN TEKORT AAN CALCIUM?


Wie gedurende zijn jeugd en latere leven genoeg calcium binnenkrijgt, loopt op latere leeftijd minder risico om botontkalking te krijgen.

ZWAVEL



Een andere naam voor zwavel is sulfaat. Dit spoorelement zit zowel in plantaardige als dierlijke producten, vooral als ze eiwitrijk zijn.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zwavel is van wezenlijk belang voor het omzetten van eiwitten, hormonen, aminozuren en enzymen. Het is onder meer een essentieel onderdeel van collageen, het eiwit dat cruciaal is voor onze huid door de rol die het in ons bindweefsel speelt en voor ons kraakbeen. Zwavel draag eraan bij dat de lever op een effectieve manier gal af kan scheiden en heeft bovendien een remmende werking op ontstekingen.

EEN TEKORT AAN ZWAVEL?


Wanneer zich een tekort aan zwavel voordoet, kan zich dat uiten in verschillende klachten. Jicht en artritis kunnen op een zwavelgebrek duiden, net als een slechter functionerende lever en problemen met de conditie van de huid.

KALIUM



Het mineraal kalium is betrokken bij verschillende belangrijke processen in ons lichaam. Het werkt daarbij nauw samen met twee andere mineralen, te weten natrium en chloor.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Onze bloeddruk en vochthuishouding hebben kalium nodig om in balans te blijven. Zo zorgt kalium ervoor dat onze bloeddruk niet te hoog oploopt. Ook de manier waarop onze spieren hun werk doen hangt onder meer van dit mineraal af. Tot slot draagt kalium ook bij aan de geleiding van zenuwprikkels.

EEN TEKORT AAN KALIUM?


Doorgaans krijgen we via onze voeding de benodigde hoeveelheid mineralen zoals kalium binnen. Een gebrek aan het mineraal kan optreden als er sprake is van hevige diarree of braken. Mensen die plaspillen gebruiken, kunnen eveneens een tekort oplopen. Symptomen van een gebrek aan kalium zijn onder andere lusteloosheid, een slechte eetlust, een gevoel van misselijkheid en spierzwakte. In uitzonderlijke gevallen kunnen zich hartritmestoornissen voordoen.