MINERALEN



JODIUM



Onze groei, onze stofwisseling en de vorming van ons zenuwstelsel hangen nauw samen met de werking van onze schildklier. Om de (schildklier)hormonen die voor deze werking nodig zijn te produceren, is het mineraal jodium onmisbaar.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Jodium is een van de spoorelementen die ons lichaam nodig heeft. Het zit onder meer in algen, zeewier, zeevis en schaaldieren, maar komt in ons land van nature maar in weinig voedingsmiddelen voor. Vandaar dat het onder andere wordt toegevoegd aan brood en zout (gejodeerd zout).

EEN TEKORT AAN JODIUM?


Bij mensen die te weinig jodium binnenkrijgen, gaat de schildklier langzamer functioneren en opzwellen (krop/struma). Kinderen kunnen een groeiachterstand oplopen door een tekort. Ook een geringer leervermogen en (bij zeer ernstige tekorten) cretinisme (dwerggroei) kunnen het gevolg zijn van een te beperkte inname van dit spoorelement. Personen met schildklierklachten dienen terughoudend te zijn als het gaat om jodiumsuppletie en altijd eerst hun arts te consulteren.

MAGNESIUM



Magnesium vervult als mineraal veel uiteenlopende taken voor ons lichaam. Het is letterlijk en figuurlijk van levensbelang: omdat het de spiersamentrekking mogelijk maakt, is het alleen al voor de werking van de hartspier onmisbaar!

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Magnesium is nodig voor de opbouw van onze botten en lichaamseiwitten. Daarnaast maakt het de overdracht mogelijk van prikkels in zenuwbanen en spieren en staat het garant voor een goede werking van onze spieren (waaronder de al genoemde hartspier). Magnesium bevordert de werking van enzymen in de cellen en van onze enzymreacties.

EEN TEKORT AAN MAGNESIUM?


Mensen met een magnesiumtekort kunnen te maken krijgen met verschillende klachten. Allereerst zijn een algehele vermoeidheid of lusteloosheid kenmerkend. In uitzonderlijke situaties kunnen ook spierkrampen en zelfs hartritmestoornissen optreden.

SELENIUM



Selenium is een spoorelement dat voor ons lichaam de rol van antioxidant speelt en in die zin een belangrijke beschermende functie vervult.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Selenium beschermt ons lichaam op diverse manieren. Zo behoedt het onze cellen en rode bloedlichaampjes voor beschadiging. Ook vermindert het de schadelijke invloed van zware metalen die we via onze (verontreinigde) voeding binnenkomen. Ten slotte draagt het eveneens bij aan een effectieve schildklierwerking.

EEN TEKORT AAN SELENIUM?


Vermoed wordt dat bepaalde delen van de bevolking mogelijk minder dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid selenium binnenkrijgen. Hierbij wordt gedacht aan vrouwen die in verwachting zijn en aan jonge kinderen. Een te kort aan selenium is aan te tonen door middel van bloedonderzoek. Symptomen van een tekort zijn spierpijn, spierzwakte en een verstoring van de hartfunctie.

ZINK



Zink maakt deel uit van de vele enzymen die van belang zijn voor de stofwisseling. Van nature komt dit spoorelement in kleine hoeveelheden voor in onder meer vlees, granen en schaal- en schelpdieren.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zink draagt bij aan de opbouw van proteïnen (eiwitten) en de groei en regeneratie van onze lichaamsweefsels. Bovendien ondersteunt het de stofwisseling en bevordert het de werking van ons afweersysteem.

EEN TEKORT AAN ZINK?


Mensen die via hun voeding te weinig zink gebruiken, kunnen problemen krijgen met hun slijmvliezen, skelet en huid. Groeiachterstand aangaande het geslacht en een verandering in reuk en smaak kunnen ook voorkomen, evenals nachtblindheid en een verminderde weerstand.

IJZER



Als iemand snel moe lijkt te zijn, wordt al snel aan een ijzer-tekort gedacht. Bij ijzer hebben we het niet alleen over je fiets of een plaatjesbeugel. Het slaat ook op een belangrijke voedingsstof die je elke dag helpt topprestaties te leveren. Een tekort aan dit mineraal kan inderdaad onder meer tot vermoeidheid leiden.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Ons lichaam heeft IJzer nodig om hemoglobine aan te kunnen maken. Deze stof speelt een sleutelrol in het zuurstoftransport dat via ons bloed plaatsvindt en in onze stofwisseling.

EEN TEKORT AAN IJZER?


Zoals gezegd kan een tekort aan IJzer ervoor zorgen dat iemand zich snel vermoeid voelt. Ook een bleke gelaatskleur, kortademigheid en rusteloze benen kunnen duiden op een IJzer-gebrek.

FOSFOR



Het mineraal fosfor wordt ook weleens fosfaat genoemd. Ons lichaam haalt het onder meer uit melk(producten), volkoren producten en vis en vlees.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Fosfor werkt samen met het mineraal calcium en draagt er zodoende aan bij dat onze tanden en botten in topconditie blijven. Het speelt ook een rol bij de menselijke energiestofwisseling.

EEN TEKORT AAN FOSFOR?


In onze voeding komt van nature voldoende fosfor voor, waardoor we er niet snel te weinig van binnenkrijgen. Gebruik je echter veel medicijnen dan is een fosfortekort wel mogelijk; medicamenten om de maagzuurproductie af te remmen kunnen bijvoorbeeld dit effect hebben. Bij een fosforgebrek neemt de eetlust af, kan pijn in botten en spieren optreden en kunnen zich nierstenen ontwikkelen.

CALCIUM



Calcium is een van de bekendere mineralen; de meeste mensen denken bij dit mineraal waarschijnlijk onmiddellijk aan melk(producten). Dit is een terechte associatie, aangezien Calcium onder meer in dergelijke producten voorkomt.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Calcium is noodzakelijk om stevige botten, tanden en kiezen op te bouwen én te onderhouden. Het speelt echter ook een rol bij het functioneren van onze zenuwen en spieren en bij onze bloedstolling.

EEN TEKORT AAN CALCIUM?


Wie gedurende zijn jeugd en latere leven genoeg calcium binnenkrijgt, loopt op latere leeftijd minder risico om botontkalking te krijgen.

ZWAVEL



Een andere naam voor zwavel is sulfaat. Dit spoorelement zit zowel in plantaardige als dierlijke producten, vooral als ze eiwitrijk zijn.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zwavel is van wezenlijk belang voor het omzetten van eiwitten, hormonen, aminozuren en enzymen. Het is onder meer een essentieel onderdeel van collageen, het eiwit dat cruciaal is voor onze huid door de rol die het in ons bindweefsel speelt en voor ons kraakbeen. Zwavel draag eraan bij dat de lever op een effectieve manier gal af kan scheiden en heeft bovendien een remmende werking op ontstekingen.

EEN TEKORT AAN ZWAVEL?


Wanneer zich een tekort aan zwavel voordoet, kan zich dat uiten in verschillende klachten. Jicht en artritis kunnen op een zwavelgebrek duiden, net als een slechter functionerende lever en problemen met de conditie van de huid.

KALIUM



Het mineraal kalium is betrokken bij verschillende belangrijke processen in ons lichaam. Het werkt daarbij nauw samen met twee andere mineralen, te weten natrium en chloor.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Onze bloeddruk en vochthuishouding hebben kalium nodig om in balans te blijven. Zo zorgt kalium ervoor dat onze bloeddruk niet te hoog oploopt. Ook de manier waarop onze spieren hun werk doen hangt onder meer van dit mineraal af. Tot slot draagt kalium ook bij aan de geleiding van zenuwprikkels.

EEN TEKORT AAN KALIUM?


Doorgaans krijgen we via onze voeding de benodigde hoeveelheid kalium binnen. Een gebrek aan het mineraal kan optreden als er sprake is van hevige diarree of braken. Mensen die plaspillen gebruiken, kunnen eveneens een tekort oplopen. Symptomen van een gebrek aan kalium zijn onder andere lusteloosheid, een slechte eetlust, een gevoel van misselijkheid en spierzwakte. In uitzonderlijke gevallen kunnen zich hartritmestoornissen voordoen.