MINERALEN

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

Home » Voedingsstoffen » Mineralen en Spoorelementen

JODIUM



Jodium is een van de spoorelementen die ons lichaam nodig heeft. Onze groei, onze stofwisseling en de vorming van ons zenuwstelsel hangen nauw samen met de werking van onze schildklier. Om de (schildklier)hormonen die voor deze werking nodig zijn te produceren, is het mineraal jodium onmisbaar.

Wanneer mensen onvoldoende jodium krijgen, vertraagt en zwelt de werking van de schildklier. Kinderen kunnen langzamer groeien als ze onvoldoende jodium hebben. Ook kan een lager leervermogen en (in het geval van zeer ernstige tekorten) cretinisme (dwerggroei) het gevolg zijn van een te beperkte inname van dit sporenelement.

Andere symptomen van een tekort aan jodium zijn haaruitval, schilferige en droge huid, voelen koud aan en voelen zich zelfs zwak en vermoeid. Het meest voorkomende symptoom is een struma in de nek, veroorzaakt door een overwerkte schildklier. Voor vrouwen kan een jodiumtekort ook menstruatieproblemen veroorzaken, zoals een zwaardere en meer onregelmatige menstruatie en een zwangere vrouw loopt het risico op doodgeboorte en een minder ontwikkelde foetus / baby.


MAGNESIUM



Magnesium vervult als mineraal veel uiteenlopende taken voor ons lichaam. Het is letterlijk en figuurlijk van levensbelang: omdat het de spiersamentrekking mogelijk maakt, al is het alleen al belangrijk voor de werking van de hartspier!


Magnesium is nodig voor de opbouw van onze botten en lichaamseiwitten. Daarnaast maakt het de overdracht mogelijk van prikkels in zenuwbanen en spieren. Magnesium staat garant voor een goede werking van onze spieren (waaronder de al genoemde hartspier). Magnesium bevordert de werking van enzymen in de cellen en van onze enzymreacties.

Mensen met een magnesiumtekort kunnen te maken krijgen met verschillende klachten. Allereerst zijn een algehele vermoeidheid of lusteloosheid kenmerkend. In uitzonderlijke situaties kunnen ook spierkrampen en zelfs hartritmestoornissen optreden. Een gebrek aan magnesium kan ook leiden tot het vermoeidheid, depressiviteitsklachten, onregelmatige hartslag, migraine, osteoporose, PMS, astma en hoge bloeddruk.


SELENIUM



Selenium is een essentieel spoorelement dat binnen het lichaam als antioxidant te werk gaat. Het zorgt voor een goede vruchtbaarheid, cognitie en je immuunsysteem. Daarnaast helpt het de DNA-synthese en de hormoonbalans van de schildklier.

Wanneer je een tekort aan selenium hebt, werkt je immuunsysteem minder goed waardoor je meer kans loopt op het oplopen van een virale infectie. Ook lopen mannen meer risico voor het hebben van een verminderde spermakwaliteit.

Symptomen van een seleniumtekort zijn hartfalen, verminderde cognitie, een laag immuunsysteem, verminderde mannelijke vruchtbaarheid, spierzwakte en vermoeidheid. Loop je een virale infectie op wanneer je een selenium tekort hebt? Dan zijn de symptomen hiervan vaak heftiger dan bij een persoon zonder tekort.


ZINK



Zink, ook een antioxidant, maakt deel uit van de vele enzymen die van belang zijn voor de stofwisseling. Van nature komt dit spoorelement in kleine hoeveelheden voor in onder meer vlees, granen, plankton, schaal- en schelpdieren.

Zink draagt bij aan de opbouw van proteïnen (eiwitten) en de groei en regeneratie van onze lichaamsweefsels. Bovendien ondersteunt het de stofwisseling en bevordert het de werking van ons afweersysteem.

Mensen die via hun voeding te weinig zink gebruiken, kunnen problemen krijgen met hun slijmvliezen, skelet en huid. Groeiachterstand aangaande het geslacht en een verandering in reuk en smaak kunnen ook voorkomen, evenals nachtblindheid en een verminderde weerstand.


IJZER



Als iemand vermoeid lijkt te zijn, is de eerste verdachte, een ijzertekort. Met ijzer hebben we het niet alleen over je fiets of een stoelbeugel. Het verwijst ook naar een belangrijke voedingsstof die helpt om elke dag topprestaties te leveren. Een tekort aan dit mineraal kan inderdaad leiden tot vermoeidheid.

Ons lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine te maken. Hemoglobine speelt een sleutelrol in het zuurstoftransport in ons bloed en in onze stofwisseling. Hemoglobine is een eiwit dat zuurstof en CO2 door het hele lichaam transporteert door middel van rode bloedcellen.

Het ijzer in de hemoglobine zorgt ervoor dat de rode bloedcellen hun kleur krijgen. Het geeft onze organen de juiste hoeveelheid zuurstof om te functioneren. Een tekort aan ijzer kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Een tekort aan ijzer kan ertoe leiden dat iemand zich vermoeid voelt.

Een ijzertekort kan ook leiden tot kortademigheid, haaruitval, koud voelen, veranderingen in de tong, rusteloos beensyndroom, hoofdpijn en bleekheid. In meer ernstige gevallen leidt een ijzertekort tot hartkloppingen en kan het zelfs de cognitieve functies van je hersenen beïnvloeden, zoals het verwerken van informatie en je geheugen.


KALIUM



Kalium is een belangrijke stof voor het menselijk lichaam. Het regelt namelijk de transportatie van impulsen door de zenuwen. Daarnaast zorgt het voor een goede contractie en ontspanning van de spieren, inclusief longen en hartspieren.

Wanneer je een tekort aan kalium hebt, dan worden de impulsen tussen je zenuwcellen verminderd waardoor je spieren minder goed reageren op signalen. Daarnaast kunnen je bloedvaten vernauwen en stroomt er minder kalium door het bloed.

Symptomen van een tekort aan kalium zijn onder andere een kortademigheid, spierkrampen, prikkelende sensaties, spijsverteringsproblemen, en stemmingswisselingen. Daarnaast is het meest voorkomende symptoom van een tekort aan kalium vermoeidheid.


FOSFOR



Het mineraal fosfor wordt ook weleens fosfaat genoemd. Ons lichaam haalt het onder meer uit melk(producten), volkoren producten, plankton, vis en vlees.

Fosfor werkt samen met het mineraal calcium en draagt er zodoende aan bij dat onze tanden en botten in topconditie blijven. Het speelt ook een rol bij de menselijke energiestofwisseling.

In onze voeding komt van nature voldoende fosfor voor, waardoor we er niet snel te weinig van binnenkrijgen. Gebruik je echter veel medicijnen dan is een fosfortekort wel mogelijk; medicamenten om de maagzuurproductie af te remmen kunnen bijvoorbeeld dit effect hebben. Bij een fosforgebrek neemt de eetlust af, kan pijn in botten en spieren optreden en kunnen zich nierstenen ontwikkelen.

CALCIUM



Calcium is een van de bekendere mineralen; de meeste mensen denken bij dit mineraal waarschijnlijk onmiddellijk aan melk(producten). Dit is een terechte associatie, aangezien Calcium onder meer in dergelijke producten voorkomt.

Calcium is noodzakelijk om stevige botten, tanden en kiezen op te bouwen én te onderhouden. Het speelt echter ook een rol bij het functioneren van onze zenuwen en spieren en bij onze bloedstolling.

Wie gedurende zijn jeugd en latere leven genoeg calcium binnenkrijgt, loopt op latere leeftijd minder risico om botontkalking te krijgen.

ZWAVEL



Een andere naam voor zwavel is sulfaat. Dit spoorelement zit zowel in plantaardige als dierlijke producten, vooral als ze eiwitrijk zijn.

Zwavel is van wezenlijk belang voor het omzetten van eiwitten, hormonen, aminozuren en enzymen. Het is onder meer een essentieel onderdeel van collageen, het eiwit dat cruciaal is voor onze huid door de rol die het in ons bindweefsel speelt en voor ons kraakbeen. Zwavel draag eraan bij dat de lever op een effectieve manier gal af kan scheiden en heeft bovendien een remmende werking op ontstekingen.

Wanneer zich een tekort aan zwavel voordoet, kan zich dat uiten in verschillende klachten. Jicht en artritis kunnen op een zwavelgebrek duiden, net als een slechter functionerende lever en problemen met de conditie van de huid.