Mineralen

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

JODIUM

Jodium is een van de spoorelementen die ons lichaam nodig heeft. Onze groei, onze stofwisseling en de vorming van ons zenuwstelsel hangen nauw samen met de werking van onze schildklier. Om de (schildklier)hormonen die voor deze werking nodig zijn te produceren, is het spoorelement jodium onmisbaar.

Wanneer mensen onvoldoende jodium krijgen, vertraagt en zwelt de werking van de schildklier. Kinderen kunnen langzamer groeien als ze onvoldoende jodium hebben. Ook kan een lager leervermogen en (in het geval van zeer ernstige tekorten) cretinisme (dwerggroei) het gevolg zijn van een te beperkte inname van dit spoorelement.

Andere symptomen van een tekort zijn haaruitval, schilferige en droge huid, voelen koud aan en voelen zich zelfs zwak en vermoeid. Het meest voorkomende symptoom is een struma in de nek, veroorzaakt door een overwerkte schildklier. Voor vrouwen kan een tekort ook menstruatieproblemen veroorzaken, zoals een zwaardere en meer onregelmatige menstruatie en een zwangere vrouw loopt het risico op doodgeboorte en een minder ontwikkelde foetus baby.

MAGNESIUM

Magnesium is een belangrijk spoorelement voor ons lichaam. Daarom wordt het ook nog regelmatig een helper molecuul genoemd. Magnesium is betrokken bij meer dan 600 verschillende reacties door het hele menselijk lichaam.

Een tekort aan magnesium kan vervelende gevolgen voor je lichaam en geest hebben. Zo zullen je spieren en botten zich minder goed kunnen ontwikkelen, wat tot zwakte leidt. Ook verminderd de efficiëntie van de impulsoverdracht tussen je zenuwen waardoor sommige impulsen minder goed aankomen.

Je kan een tekort herkennen aan de volgende symptomen: psychische aandoeningen, vermoeidheid, een hoge bloeddruk, migraine, verergerde PMS, kramp en astma. Daarnaast loop je de kans op osteoporose. Dit houdt in dat je botten verzwakken en makkelijker breken en slijten.

SELENIUM

Selenium is een essentieel mineraal dat binnen het lichaam als antioxidant te werk gaat. Het zorgt voor een goede vruchtbaarheid, cognitie en je immuunsysteem. Daarnaast helpt het de DNA-synthese en de hormoonbalans van de schildklier.

Wanneer je een tekort aan selenium hebt, werkt je immuunsysteem minder goed waardoor je meer kans loopt op het oplopen van een virale infectie. Ook lopen mannen meer risico voor het hebben van een verminderde spermakwaliteit.

Symptomen van een tekort zijn hartfalen, verminderde cognitie, een laag immuunsysteem, verminderde mannelijke vruchtbaarheid, spierzwakte en vermoeidheid. Loop je een virale infectie op wanneer je een tekort hebt? Dan zijn de symptomen hiervan vaak heftiger dan bij een persoon zonder tekort.

ZINK

Zink, ook een antioxidant, is na ijzer, het meest voorkomende spoorelement in je lichaam. Het zorgt voor een goede functioneren van meer dan 300 verschillende enzymen, welke allemaal bij verschillende processen helpen zoals je metabolisme, zenuwen en vertering.

Wanneer je een zinktekort hebt, merk je dit snel aan het functioneren van je lichaam. Zo heb je al snel een slechtere weerstand, en loop je meer kans op metabole problemen als een verminderde eetlust en een afwijkende geur en smaak.

Een tekort kan je herkennen aan de volgende symptomen: verminderde eetlust, acne, stemmingswisselingen, afwijkende geur en smaak, slecht zicht, tinnitus, en verminderde vruchtbaarheid. Daarnaast kan een tekort zorgen voor een verminderde wondgenezing, wat soms nog tot problemen kan leiden.

IJZER

Als iemand vermoeid lijkt te zijn, is de eerste verdachte, een ijzertekort. Met ijzer hebben we het niet alleen over je fiets of een stoelbeugel. Het verwijst ook naar een belangrijke voedingsstof die helpt om elke dag topprestaties te leveren. Een tekort aan dit spoorelement kan inderdaad leiden tot vermoeidheid.

Ons lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine te maken. Hemoglobine speelt een sleutelrol in het zuurstoftransport in ons bloed en in onze stofwisseling. Hemoglobine is een eiwit dat zuurstof en CO2 door het hele lichaam transporteert door middel van rode bloedcellen.

Het ijzer in de hemoglobine zorgt ervoor dat de rode bloedcellen hun kleur krijgen. Het geeft onze organen de juiste hoeveelheid zuurstof om te functioneren. Een tekort kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Een tekort kan ertoe leiden dat iemand zich vermoeid voelt.

Een tekort kan ook leiden tot kortademigheid, haaruitval, koud voelen, veranderingen in de tong, rusteloos beensyndroom, hoofdpijn en bleekheid. In meer ernstige gevallen leidt een tekort tot hartkloppingen en kan het zelfs de cognitieve functies van je hersenen beïnvloeden, zoals het verwerken van informatie en je geheugen.

KALIUM

Kalium is een belangrijke stof voor het menselijk lichaam. Het regelt namelijk de transportatie van impulsen door de zenuwen. Daarnaast zorgt het voor een goede contractie en ontspanning van de spieren, inclusief longen en hartspieren.

Wanneer je een tekort aan kalium hebt, dan worden de impulsen tussen je zenuwcellen verminderd waardoor je spieren minder goed reageren op signalen. Daarnaast kunnen je bloedvaten vernauwen en stroomt er minder kalium door het bloed.

Symptomen van een tekort zijn onder andere een kortademigheid, spierkrampen, prikkelende sensaties, spijsverteringsproblemen, en stemmingswisselingen. Daarnaast is het meest voorkomende symptoom van een tekort, vermoeidheid.

MANGAAN

Mangaan is een minerale voedingsstof die veel antioxidante eigenschappen bevat. Het helpt bij het verwerken van meerdere enzymen, het verstevigen van de botten, en het ontwikkelen van collageen. Het is een mineraal dat in veel soorten voedsel voorkomt, daardoor zal je niet snel een tekort oplopen.

Toch kan het mogelijk zijn om een tekort aan mangaan te hebben, zeker mensen met bepaalde ziektes. Een tekort zorgt er al snel voor dat je botten minder snel genezen en versterken. Daarnaast heeft het invloed op de vrouwelijke vruchtbaarheid.

Aan de volgende symptomen kan je een tekort herkennen: verzwakte botten, verlaagde vruchtbaarheid, verergerde menstruele symptomen, huiduitslag, verminderde hersenfunctie, verminderde functie van de schildklier en epileptische aanvallen. Daarnaast hebben mensen met een tekort over het algemeen last van metabool syndroom.

CALCIUM

Calcium is van groot belang voor ons lichaam. Niet alleen helpt het bij de gezonde ontwikkeling van onze botten en tanden, het zorgt ook voor een betere nachtrust en gemoedstoestand. Het helpt onze spieren en het transport van impulsen door het zenuwstelsel.

Op het moment dat je een tekort aan calcium hebt, heeft het lichaam een kleine voorraad dat eerst opgemaakt wordt. Wanneer het tekort echter een lange periode aanhoudt, kan je daar zowel fysiek als mentaal last van krijgen.

Symptomen van een tekort zijn onder andere: osteoporose, een verslechterde gemoedstoestand, problemen met je verteringsstelsel, een verslechterd botmetabolisme, slaapproblemen, spierkramp, hartkloppingen en broze nagels en haar. Daarnaast heeft het ook een negatief effect op je gebit. Zeker wanneer je als kind een tekort hebt gehad.

FOSFAAT

Het mineraal fosfaat wordt ook wel fosfor genoemd. Fosfaat is een belangrijk mineraal dat we uit ons eten halen. Het zorgt voor een goed transport van energie en zuurstof door je lichaam en het werkt als bouwsteen voor je enzymen. Daarnaast wordt tot wel 85% van het fosfaat in je botten opgeslagen, waardoor het ook goed is voor de gezondheid van je tanden en botten.

Fosfaat werkt nauw samen met calcium, omdat zij beiden in je botten voorkomen. Je krijgt niet snel een tekort aan fosfaat, maar wanneer je een ernstig tekort hebt, kan je zowel op fysiek als mentaal niveau hier last van ondervinden.

Een ernstig tekort kan zorgen voor de volgende symptomen: paresthesie, cognitieve achteruitgang, vermoeide spieren, tandbederf, verminderde eetlust, vermoeidheid en achterstand in groei. Daarnaast kan je, in het geval van een erfelijke of autosomale aandoening, ook nog last krijgen van Rachitis.

ZWAVEL

Een andere naam voor zwavel is MSM en/of sulfaat. Zwavel is een veelvoorkomend spoorelement dat zich voornamelijk in onze huid, botten en spierweefsel bevindt.

Zwavel is van wezenlijk belang voor het omzetten van eiwitten, hormonen, aminozuren en enzymen. Het is onder meer een essentieel onderdeel van collageen, het eiwit dat cruciaal is voor onze huid door de rol die het in ons bindweefsel speelt en voor ons kraakbeen. Zwavel draag eraan bij dat de lever op een effectieve manier gal af kan scheiden en heeft bovendien een remmende werking op ontstekingen.

Een tekort valt te herkennen aan de volgende symptomen: verzwakt immuunsysteem, broze nagels, huid en haar, stijve ledematen, vermoeide spieren, meer ontstekingen, gewrichtspijn en allergieën. In de meeste gevallen helpt het toedienen van supplementen bij het tegengaan van deze symptomen.

Scroll naar top