VITAMINES



VITAMINE A



Net als alle andere vitamines is vitamine A, ook wel bètacaroteen genoemd, van essentieel belang voor je gezondheid. Dit natuurlijke pigment draagt bij aan een heel scala aan vitale processen in het menselijk lichaam die draaien om een goed werkend afweersysteem.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Je lichaam kan vitamine A onder andere vervaardigen uit de pigmenten die vallen onder de noemer bètacaroteen. De weefselstructuur van je huid en de aanmaak van nieuwe cellen kunnen niet zonder! Ook voor je longweefsel, het functioneren van je luchtpijp en je ogen (met name in het donker), je tandvlees en je haar is vitamine A cruciaal.

EEN TEKORT AAN VITAMINE A?


Krijg je te weinig vitamine A binnen, dan kan dit leiden tot nachtblindheid. Ook blindheid kan voortkomen uit een tekort aan deze vitamine. Dof haar kan eveneens een gevolg zijn van een vitamine A-tekort. Tot slot heeft deze vitamine ook een wezenlijke functie voor de groei van kinderen.


VITAMINE B1



Wil je gegarandeerd genoeg energie hebben? Dan kun je niet zonder vitamine B1! Je energiehuishouding functioneert pas optimaal als je genoeg B1 binnenkrijgt.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Het belangrijke B1 vervult een sleutelrol bij het functioneren van je zenuwstelsel. Ook je hartspier functioneert bij de gratie van deze vitamine, die hiermee een wel heel wezenlijk belang heeft voor je gezondheid! Vitamine B1 speelt naast dit alles als co-enzym ook een rol bij enzymreacties die ervoor zorgen dat energie die je via koolhydraten (suikers) binnenkrijgt ingezet kan worden voor je functioneren.

EEN TEKORT AAN VITAMINE B1?


Wie niet voldoende vitamine B1 binnenkrijgt, kan uiteenlopende klachten ontwikkelen. Hierbij kun je denken aan hartklachten en gevoelloze benen (gelukkig komt de spierverlamming ziekte beriberi vandaag de dag in onze maatschappij niet meer voor). Ook geestelijke problemen kunnen hun oorzaak hebben in een B1-tekort. Zo ondervinden mensen door een B1-tekort problemen met concentratie en geheugen, of ervaren ze depressieve klachten.


VITAMINE B2



Vitamine B2 (ook wel bekend als riboflavine) ligt aan de basis van een goed werkende energievoorziening van het menselijk lichaam. Het is dan ook van groot belang deze vitamine in voldoende mate binnen te krijgen.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zoals gezegd is vitamine B2 van belang voor je energielevels. B2 draagt er als zogeheten ‘co-enzym’ aan bij dat je lichaam de vetten, koolhydraten en eiwitten die je via je voedsel tot je neemt om kan zetten in energie. Een goed functionerende stofwisseling is zonder deze vitamine ondenkbaar.

EEN TEKORT AAN VITAMINE B2?


Vermoed je dat je een tekort aan vitamine B2 hebt? Als je irritaties of klachten hebt met betrekking tot je huid (bijvoorbeeld in je mond, aan je tong of bij/in je neus), dan kan dit samenhangen met onvoldoende inname van deze vitamine.




VITAMINE B3



Vitamine B3 wordt ook wel niacine genoemd. Deze vitamine speelt een essentiële rol in de energievoorziening van ons lichaam. Ook voor de aanmaak van vetzuren in ons lichaam is vitamine B3 onontbeerlijk.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Niacine zit in de vorm van nicotinezuur of nicotinamide in een breed scala aan voedingsmiddelen. Daarnaast kan ons lichaam zelf niacine aanmaken uit het aminozuur tryptofaan, dat een van de bouwstenen van alle eiwitten is.

EEN TEKORT AAN VITAMINE B3?


Mensen die lijden aan een tekort aan vitamine B3 kunnen te maken krijgen met verschillende klachten. Hieronder vallen diarree, dementie, scheurbuik en pellagra, een ziekte die huidaandoeningen met zich meebrengt. Gelukkig is een niacine-tekort in de moderne westerse samenleving uiterst zeldzaam: onze voeding levert ons volop B3. Elders in de wereld, met name in gebieden waar men maïs als basisvoedsel eet, komt deze situatie nog wel voor.

In maïs zit wel niacine, maar dan een soort die voor het menselijk lichaam niet goed beschikbaar is. Daarnaast bevat maïs ook bijna geen tryptofaan (de stof die ons lichaam zelf kan omzetten in niacine).


VITAMINE B6



Vitamine B6 heeft een wezenlijke functie in de menselijke stofwisseling. Deze vitamine levert met name een belangrijke bijdrage aan het afbreken en opbouwen van aminozuren (de bouwstenen van eiwitten).

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zowel de groei van het menselijk lichaam als de aanmaak van ons bloed functioneert niet zonder vitamine B6. Ook speelt deze vitamine een sleutelrol in onze hormoonhuishouding. Tot slot is voldoende B6 eveneens noodzakelijk om ons zenuwstelsel en immuunsysteem goed te laten werken.

EEN TEKORT AAN VITAMINE B6?


Wanneer mensen niet genoeg vitamine B6 binnenkrijgen, kan dit diverse problemen opleveren, waaronder een slechte weerstand, zenuwaandoeningen en bloedarmoede (en bij baby's stuipen). Deze klachten worden in ons land echter nog maar zelden veroorzaakt door een gebrek aan deze vitamine.


VITAMINE B8



Wellicht ken je vitamine B8 onder de naam biotine, of als vitamine H. Je lichaam wendt deze vitamine onder andere aan om je voeding om te zetten in energie.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Naast dat biotine zorgt dat je voedsel omgezet wordt in bruikbare energie, is het ook van belang bij de totstandkoming van vetzuren. Zijn je haar en je huid verder in goede conditie? Dan heb je dit ook vooral aan deze vitamine te danken!

EEN TEKORT AAN VITAMINE B8?


Zoals voldoende B8 zorgt voor een gezonde huid, zo kan een te geringe inname leiden tot huidafwijkingen. Ook depressies en bloedarmoede kunnen ontstaan door een tekort aan biotine. Tekorten aan deze vitamine zijn echter zeer uitzonderlijk; onze voeding bevat er ruim voldoende van.


VITAMINE C



Vitamine C, bijna iedereen weet wel dat deze vitamine ons bijvoorbeeld beschermt tegen de jaarlijkse griepgolf. Deze bekende vitamine doet echter meer dan onze weerstand op peil houden!

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Zoals gezegd is onze weerstand erbij gebaat dat we genoeg vitamine C binnenkrijgen. Deze vitamine speelt in ons lichaam echter ook een rol als antioxidant en draagt er daarmee aan bij dat onder andere onze weefsels worden beschermd tegen schadelijke stoffen. Vitamine C is ook een must om het mineraal ijzer op te kunnen nemen én om nieuw bindweefsel aan te kunnen maken.

EEN TEKORT AAN VITAMINE C?


Hoewel onze voeding in principe voldoende vitamine C kan leveren, is het toch mogelijk dat we er te weinig van binnenkrijgen. Heb je vaak last van bloedend tandvlees? Dan zou dit op een tekort kunnen duiden. Wie lang achter elkaar te weinig vitamine C opneemt, kan te maken krijgen met een te lage weerstand en een slechte wondgenezing. In het uiterste geval kan een tekort zorgen voor onderhuidse en inwendige bloedingen en zelfs scheurbuik.


VITAMINE D



Een goed functionerend menselijk lichaam heeft gezonde, sterke botten. Om onze botten in vorm te houden, hebben we calcium nodig – een mineraal dat alleen met behulp van vitamine D uit ons voedsel opgenomen kan worden. Zonder vitamine D dus geen gezonde botten (en tanden)!

HET GEZONDHEIDSEFFECT


Vitamine D zit in bepaalde voedingsmiddelen, maar we halen het als mensen vooral uit zonlicht: in onze huid wordt zonlicht op ingenieuze wijze omgezet in vitamine D. Mocht het lichaam hier niet genoeg aan hebben, dan zet het vetzuren in als extra bron. Wie voldoende vitamine D binnenkrijgt, loopt minder kans op osteoporose (botontkalking). Naast dit alles is vitamine D ook een onmisbare schakel in de groei en deling van cellen zoals die onder meer plaatsvindt in ons afweersysteem.

EEN TEKORT AAN VITAMINE D?


Kinderen kunnen als ze te weinig vitamine D binnenkrijgen afwijkingen aan het skelet ontwikkelen. Deze staan bekend onder de naam Engelse ziekte, ofwel rachitis. Bij volwassenen kan een tekort leiden tot verzwakte spieren of botontkalking.


VITAMINE E



Vitamine E wordt ook wel aangeduid als alfatocoferol. Vanwege zijn (antioxidant) werking heeft deze vitamine een cruciale beschermende werking voor het menselijk lichaam.

HET GEZONDHEIDSEFFECT


De beschermende werking van vitamine E betreft onze afzonderlijke cellen (en celwanden), maar ook onze weefsels als geheel en onze bloedbaan. De onverzadigde vetzuren die we via onze voeding binnenkrijgen, kunnen zorgen voor aantasting hiervan in de vorm van oxidatie, maar vitamine E gaat deze beschadiging tegen. De vitamine leidt ook de stofwisseling in onze cellen in goede banen.

EEN TEKORT AAN VITAMINE E?


Tekorten aan vitamine E komen in ons land nauwelijks tot niet voor. In het onwaarschijnlijke geval dat wel een tekort optreedt, kunnen spierzwakte, neurologische klachten en bloedarmoede hier het gevolg van zijn