Symptomen Vitamine B1 tekort?

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

HOE HERKEN JE EEN TEKORT AAN VITAMINE B1

Vitamine B1 (Thiamine) helpt onze cellen van energie te voorzien en beschermt onze zenuwen door myeline te produceren. Het wordt geabsorbeerd in de dunne darm. Het lichaam kan maximaal 20 dagen vitamine B1 opslaan (13).

Vitamine B1 is een belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. Omdat ons lichaam deze vitamine zelf niet kan aanmaken, moeten we vitamine B1 uit onze voeding halen. Vitamine B1 komt vooral voor in varkensvlees, zaden, noten, bonen, groene erwten, tofu, bruine rijst, asperges, vis, zeevruchten en plankton.

Hoewel een tekort aan vitamine B1 niet erg vaak voorkomt, zijn bepaalde groepen mensen die een hoger risico lopen om een vitamine B1 tekort te creëren. Die mensen kunnen baat hebben bij het gebruik van vitamine B1 supplementen naast hun dagelijkse voeding. Het is echter belangrijk op te merken dat als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine B1 hebt, je altijd een arts moet raadplegen voordat je supplementen neemt.

Mensen met een hoger risico op het verkrijgen van een tekort aan vitamine B1 zijn onder andere:

  • Personen met diabetes,
  • Mensen met HIV of AIDS,
  • Nierpatiënten die een dialysebehandeling ondergaan,
  • Diegene met een maagaandoening (maag operatie of maagomleiding),
  • Senioren.

Een tekort aan thiamine kan je mogelijk herkennen aan de onderstaande symptomen. Mocht je er één of meerdere herkennen, neem dan contact op met je huisarts.

1. VERMINDERDE REFLEXEN

Omdat vitamine B1 wordt gebruikt om zenuwen te ondersteunen, kan een tekort aan vitamine B1 leiden tot negatieve effecten op motorische zenuwen.

Dit wordt veel gezien bij jongere mensen met een tekort, vooral kinderen. De zenuwen in hun knieën en enkels hebben problemen met functioneren, waardoor ze problemen hebben met lopen of zelfs gewoon met het bewegen van gewrichten.

Kortom: vitamine B1 wordt gebruikt om de zenuwen te ondersteunen. Een gebrek eraan kan ervoor zorgen dat het lichaam de functie in het gewricht verliest, waardoor bewegen moeilijker kan worden (1)(2).

2. VERMOEIDHEID

Vermoeidheid is een veel voorkomend symptoom en een algemene klacht bij mensen die druk zijn met van alles en nog wat in hun dagelijkse leven. Het kan echter ook een teken zijn van een tekort aan thiamine. Veel onderzoeken hebben een thiamine-tekort gekoppeld aan een verlaagd energieniveau en vermoeidheid (3)(4)(5)(6).

De thiamine wordt niet vanuit het bloed naar de mitochondria getransporteerd, waardoor minder energie naar de cellen wordt verplaatst. En omdat ons lichaam uit cellen bestaat, zouden we dat energietekort ook kunnen voelen.

Kortom: een gebrek aan thiamine voorkomt dat de mitochondria goed werken, waardoor we ons vermoeid voelen.

3. WAZIG ZICHT

Een tekort aan vitamine B1 beschadigt de oogzenuw, waardoor deze opzwelt. Deze zwelling veroorzaakt een fenomeen genaamd "optische neuropathie".

Door optische neuropathie kan je wazig zien en kunnen kleuren vervormen. Een ernstig geval van optische neuropathie kan zelfs leiden tot volledig verlies van het gezichtsvermogen. Er zijn meerdere onderzoeken die een verband hebben gevonden tussen een tekort aan vitamine B1 en wazig zien (7)(8)(9)(10).

Kortom: door een tekort aan vitamine B1 kan je wazig zien of het kan zelfs gezichtsverlies veroorzaken.

4. VERANDERENDE HARTSLAG

Je hart bepaalt hoeveel bloed door je lichaam wordt gepompt op basis van de slagen per minuut (BPM).

Wanneer je lichaam vitamine B1 mist, is er niet genoeg energie om je BPM te verhogen. Dit resulteert in een tragere hartslag dan normaal, wat zou kunnen leiden tot nog meer vermoeidheid en duizeligheid (11)(12).

Kortom: een tekort aan vitamine B1 kan ervoor zorgen dat het hart langzamer pompt, wat resulteert in vermoeidheid.

5. PRIKKELBAARHEID

Wanneer je lichaam geen thiamine meer heeft, kan je een tekort al binnen enkele dagen opmerken. Je lichaam wordt zwakker en vertoont symptomen van een ziekte genaamd ‘Beriberi’, wat staat voor ernstige zwakte.

Beriberi is ook verantwoordelijk voor psychische symptomen zoals prikkelbaarheid. Vooral baby's hebben last van dit symptoom omdat ze niet kunnen communiceren hoe ze zich voelen (2)(13)(14)(15).

Kortom: een gebrek aan thiamine kan zowel lichamelijke als psychische klachten veroorzaken, waaronder irritatie. Dit is dan vooral merkbaar bij zuigelingen.

6. VERLIES VAN EETLUST

Vitamine B1 werkt meestal als een verzadigingsregelaar, wat betekent dat je weet wanneer je honger hebt en wanneer je vol bent.

Een gebrek aan vitamine B1 kan het gevoel van trek of honger stoppen, waardoor je je eetlust verliest. Op de lange termijn kan dit leiden tot gewichtsverlies of zelfs anorexia (17)(18).

Kortom: een tekort aan vitamine B1 kan het gevoel van honger stoppen, waardoor je minder behoefte kunt hebben aan eten.

7. SPIERZWAKTE

Volgens meerdere onderzoeken hebben patiënten met een vitamine B1 tekort opgemerkt dat ze zwakte in hun spieren voelen als een van de symptomen.

Hoewel spierzwakte op de korte termijn iedereen kan overkomen, kan spierzwakte op de lange termijn zonder duidelijke oorzaak wijzen op een vitamine B1 tekort. Een dagelijkse dosis thiaminesupplementen zou kunnen helpen om weer op sterkte te komen (19)(20).

Kortom: een vitamine B1 tekort kan op de lange termijn leiden tot spierzwakte.

8. TINTELENDE LEDEMATEN

Omdat een tekort aan vitamine B1 ervoor zorgt dat zenuwen beschadigd raken, kan dit ook leiden tot tintelingen in de armen en benen. Dit fenomeen wordt ook vaak ‘Paresthesie’ genoemd.

Mensen merken dit symptoom vaak aan het begin van hun tekort en kan uiteindelijk leiden tot verlies van spierkracht, zoals hierboven vermeld (21)(22).

Kortom: bij een tekort aan vitamine B1, kan een persoon tintelende ledematen opmerken. Dit wordt ook wel paresthesie genoemd.

9. MISSELIJKHEID EN OVERGEVEN

Hoewel het nog niet is ontdekt waarom mensen problemen hebben met hun spijsvertering in geval van een thiamine tekort, zijn hun problemen opgelost na het nemen van thiaminesupplementen volgens onderzoek (23).

Zuigelingen met een thiamine-tekort zullen echter vaker overgeven. Dit gebeurde meestal bij zuigelingen die een op soja gebaseerde melk kregen, wat erop kan wijzen dat veganisten en vegetariërs ook voorzichtig moeten zijn met hun thiamine-inname (14).

Kortom: een gebrek aan thiamine kan leiden tot braken, misselijkheid en problemen met het spijsverteringsstelsel.

10. KORTADEMIGHEID

Omdat een tekort aan vitamine B1 ervoor zorgt dat je hart langzamer gaat kloppen, kan het ook ademhalingsproblemen veroorzaken.

Wanneer het hart te langzaam pompt, kan het vocht in de longen ophopen, wat kan leiden tot ademhalingsproblemen (24). Kortademigheid kan echter vele oorzaken hebben en als je alleen dit symptoom ervaart, hoeft dit niet noodzakelijk een thiamine-tekort te zijn.

Kortom: vanwege een verlaagde BPM kan een tekort aan vitamine B1 leiden tot kortademigheid.

Winkelwagen
Scroll naar boven