Symptomen Vitamine B2 tekort?

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

HOE HERKEN JE EEN TEKORT AAN VITAMINE B2

Vitamine B2 (riboflavine) is essentieel voor het bijhouden van de energievoorziening binnen het lichaam. Het zorgt er namelijk voor dat je lichaam energie kan halen uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Het werkt echter ook als antioxidant waarbij het vecht tegen oxidatieve schade die door vrije radicalen worden aangebracht.

Het menselijk lichaam heeft vrij weinig riboflavine nodig om te kunnen functioneren. Een volwassen persoon heeft slechts 1,6 milligram vitamine B2 nodig per dag en vrouwen die borstvoeding geven hebben 1,7 milligram nodig. Een overbodige hoeveelheid plas je uit en heeft geen negatieve effecten op de gezondheid.

Vitamine B2 komt voor in vlees- en melkproducten, maar zit ook in granen. Hoewel je niet snel een vitamine B2 tekort oploopt, zijn er een aantal groepen die meer kans lopen op een tekort aan vitamine B2.

Er zijn bepaalde groepen mensen die een hoger risico lopen om een vitamine B2 tekort te creëren. Die mensen kunnen baat hebben bij het gebruik van vitamine B2 supplementen naast hun dagelijkse voeding. Het is echter belangrijk op te merken dat als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine B2 hebt, je altijd een arts moet raadplegen voordat je supplementen neemt.

Mensen met een hoger risico op het verkrijgen van een tekort aan vitamine B2 zijn onder andere:

  • Mensen met een eetstoornis (zoals anorexia nervosa),
  • Patiënten met het malabsorptiesyndroom,
  • Veganisten en anderen die niet veel zuivel en vlees consumeren,
  • Personen met spijsverteringsproblemen,
  • Vegetarische atleten,
  • Alcoholisten,
  • Senioren.

Een tekort aan riboflavine kan je mogelijk herkennen aan de onderstaande symptomen. Mocht je er één of meerdere herkennen, neem dan contact op met je huisarts.

1.   HUIDPROBLEMEN

Naast dat het de energiehuishouding van je lichaam op pijl houdt, zorgt riboflavine ervoor dat je huid gezond blijft en je genoeg kan beschermen tegen schade van buitenaf. Dit is een van de bijzaken.

Wanneer je daarom een tekort hebt aan vitamine B2, zal deze vitamine minder bescherming aan de huid kunnen bieden waardoor je vatbaarder bent voor een droge huid, scheurtjes in je huid, eczeem en meer (1).

Kortom: vitamine B2 helpt om je huid te beschermen. Wanneer je een tekort hebt aan vitamine B2, dan kan dit tot huidproblemen leiden.

2. ZWELLING VAN DE MOND EN DE TONG

Een tekort aan riboflavine kan leiden tot stomatitis. Dit is de ontsteking van je mondslijmvliezen. Wanneer je dit hebt, kunnen je mond(hoeken), tong en keel opzwellen en pijnlijke korsten krijgen. Ook kan stomatitis doorgaan naar je neus, waar je pijnlijke neusvleugels van kan krijgen (2).

Wanneer je riboflavine via supplementen of voeding inneemt, kunnen deze symptomen weer verdwijnen.

Kortom: een riboflavine tekort kan leiden tot zwellingen van de mond, tong, keel en neus. Dit heet stomatitis. Gelukkig kan het snel worden opgelost door het innemen van voeding met riboflavine of supplementen.

3. PELLAGRA

Hoewel pellagra vaak ontstaat door een tekort aan meerdere vitamines, speelt vitamine B2 hier een grote rol in (3). Pellagra is een overkoepelende term en kan inhouden dat men last krijgt van maag- en darmproblemen, maar ook kan het leiden tot huidproblemen.

Kortom: een vitamine B2 tekort kan leiden tot verschillende vormen van pellagra.

4. OOGPROBLEMEN

Een vitamine B2 tekort kan leiden tot de ontwikkeling van cataract bij mensen, maar ook kan het leiden tot waterige ogen, lichtgevoeligheid, jeukende ogen en een wazig zicht.

Vitamine B2 speelt namelijk een grote rol in het voorkomen van cataract (4). Wanneer je daarom een tekort hebt van deze vitamine, is er weinig bescherming tegen cataract in je lichaam aanwezig.

Kortom: een gebrek aan vitamine B2 kan leiden tot het ontstaan van cataract.

5. NEUROLOGISCHE PROBLEMEN

Naast dat riboflavine kan zorgen voor lichamelijke problemen, kan het ook tot neurologische problemen leiden. Onderzoek heeft uitgewezen dat riboflavine een beschermende eigenschap heeft op neurologische mechanismes in het lichaam. Daarbij zou het kunnen helpen om migraine en Parkinsons tegen te gaan (5).

Wanneer je een tekort hebt aan riboflavine, kan dit ervoor zorgen dat je je vaker neerslachtig voelt, somber en lusteloos bent, en prikkelbaar kan zijn.

Kortom: riboflavine kan zorgen voor het verbeteren en tegengaan van migraine en Parkinsons. Een tekort aan deze stof kan echter leiden tot neurologische problemen zoals neerslachtigheid en somberheid.

6. SPIERKRAMPEN

Net als veel andere vitamines, functioneert vitamine B2 als een antioxidant wat inhoudt dat het oxidatieve schade tegengaat. Oxidatieve schade ontstaat doordat er te weinig zuurstof beschikbaar is in de spieren waardoor zij onvoldoende kunnen functioneren en herstellen. Een tekort aan deze stof voorkomt dat de vitamine zijn werking kan volbrengen, waardoor de kans op oxidatieve schade aan spieren wordt vergroot.

Onderzoek heeft uitgewezen dat sporters die riboflavine gebruikte voorafgaand aan een wedstrijd, minder last hadden van spierpijn en krampen dan de placebogroep (6).

Kortom: een tekort aan vitamine B2 kan leiden tot meer spierkrampen omdat de vitamine minder bescherming biedt tegen oxidatieve schade.

7.  BLOEDARMOEDE

Vitamine B2 helpt je om andere vitamines en mineralen beter op te kunnen nemen. Een aantal van deze stoffen, waaronder ijzer, zorgen voor een gezond hemoglobine niveau in je bloed.

Wanneer je echter een tekort aan vitamine B2 hebt, kunnen er daardoor ook minder andere vitamines worden opgenomen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een milde vorm van anemie, oftewel bloedarmoede (1).

Kortom: een tekort aan riboflavine kan leiden tot bloedarmoede doordat het helpt bij het opnemen van andere vitamines.

8. VOORTPLANTINGSPROBLEMEN

Hoewel de manier waarop vitamine B2 de voortplanting beïnvloed onbekend is, heeft onderzoek wel uitgewezen dat een tekort aan vitamine B2 kan leiden tot problemen met de vruchtbaarheidscycli van de vrouw en zelfs ook zwangerschap kan beïnvloeden (7).

Daarom is het belangrijk om voldoende vitamine B2 binnen te krijgen wanneer je zwanger probeert te worden.

Kortom: een vitamine B2 tekort kan leiden tot problemen met de vruchtbaarheidscycli en zwangerschap bij de vrouw.

Winkelwagen
Scroll naar boven