Symptomen Vitamine B3 tekort?

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

HOE HERKEN JE EEN TEKORT AAN VITAMINE B3

Vitamine B3 wordt ook wel niacine genoemd. Deze stof is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam en ook voor de aanmaak van vetzuren. Je lichaam kan zelf vitamine B3 aanmaken uit de stof tryptofaan (1).

Niacine komt voor in twee verschillende onderdelen:

Nicotinezuur: een stof dat je cholesterolniveau kan verlagen en zelfs hart- en vaatziekten kan voorkomen.

Niacinamide: een stof dat juist beter is voor de huid en kan helpen bij het behandelen van psoriasis (2).

Vitamine B3 komt voor in verschillende groenten, fruitsoorten, granen en dierlijke producten. Daarnaast kan het lichaam het ook zelf aanmaken met behulp van de stof tryptofaan.

Een tekort aan vitamine B3 komt daarom niet vaak voor. Toch zijn bepaalde groepen mensen die een hoger risico lopen om een vitamine B3 tekort te creëren. Die mensen kunnen baat hebben bij het gebruik van vitamine B3 supplementen naast hun dagelijkse voeding. Het is echter belangrijk op te merken dat als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine B3 hebt, je altijd een arts moet raadplegen voordat je supplementen neemt.

Mensen met een hoger risico op het verkrijgen van een tekort aan vitamine B2 zijn onder andere:

  • Zij die voornamelijk mais in plaats van granen eten,
  • Patiënten met een eetstoornis, zoals anorexia nervosa,
  • Diegene met te weinig vitamine B2, B6 en ijzer in hun lichaam,
  • Personen met de Ziekte van Hartnup (pellagra-achtige ziekte),
  • Mensen met het carcinoïde syndroom.

Een tekort aan niacine kan je mogelijk herkennen aan de onderstaande symptomen. Mocht je er één of meerdere herkennen, neem dan contact op met je huisarts.

1. HUIDVERKLEURINGEN

Niacine helpt om de huid te beschermen tegen de schadelijke straling van de zon. Daarnaast wordt er beweerd dat vitamine B3 zelfs kan helpen om bepaalde typen huidkanker te voorkomen (3).

Wanneer je een tekort hebt aan niacine, valt deze bescherming weg, waardoor je meer kans loopt op huidverkleuringen en minder bescherming hebt tegen huidkanker (4).

Kortom: een niacine tekort kan zorgen voor huidverkleuringen en kan mogelijk ook minder bescherming bieden tegen huidkanker.

2. PELLAGRA

Een tekort aan vitamine B3 kan leiden tot pellagra. Dit is een overkoepelende term voor verschillende psychische en lichamelijke klachten die, wanneer onbehandeld, tot flinke gevolgen kunnen leiden.

Wanneer je echter voldoende niacine binnenkrijgt en/of eventueel gebruik maakt van supplementen, kan je dit symptoom gemakkelijk tegengaan (5).

Kortom: een vitamine B3 tekort kan leiden tot pellagra, maar dit kan gelukkig voorkomen worden door voeding of supplementen.

3. ARTRITIS KLACHTEN

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat niacine kan helpen bij het verminderen van ontstekingen bij de botten en gewrichten (6).

Hoewel er nog meer onderzoek nodig is om deze claims volledig te bevestigen, kan een tekort aan niacine zorgen dat de ontstekingen door blijven gaan bij patiënten.

Kortom: niacine helpt bij het verminderen van ontstekingen bij de botten en gewrichten. Een tekort kan al snel leiden tot meer klachten.

4. VERMINDERDE HERSENFUNCTIE

Vitamine B3 speelt een grote rol bij de gezondheid en werking van je hersenen. Je hersenen hebben deze stof namelijk nodig om energie te krijgen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat verschillende mentale ziekten en verschijnselen in verband staan met een tekort aan vitamine B3 (7).

Kortom: vitamine B3 helpt bij het verminderen van ontstekingen bij de botten en gewrichten. Een tekort kan al snel leiden tot meer klachten.

5. KLACHTEN BIJ DIABETES

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte waarbij het lichaam cellen aanvalt die insuline aanmaken. Niacine is een stof die ervoor zorgt dat deze cellen beter beschermd blijven, waardoor mensen met diabetes type 1 een kleinere kans hebben op het ontwikkelen van diabetes type 1 , en wanneer zij dit al hebben, de klachten kunnen verminderen (8).

Wanneer je lichaam te weinig niacine heeft, mist deze bescherming waardoor er meer klachten met betrekking tot diabetes kunnen ontstaan.

Kortom: een gebrek aan niacine voorkomt dat de cellen die insuline aanmaken beter beschermd worden, waardoor je meer klachten met diabetes type 1 kan krijgen.

6. GROTERE KANS OP HART EN VAATZIEKTEN

Vitamine B3 heeft op meerdere manieren invloed op de gezondheid van je hart. Allereerst helpt het om je cholesterol op pijl te houden, maar ook heeft het een antioxidanten functie waarbij oxidatieve schade wordt bevochten (1).

Wanneer je te weinig vitamine B3 in je lichaam hebt, mist deze bescherming, waardoor er meer oxidatieve schade in je hart kan ontstaan, wat kan leiden tot een grotere kans op hart- en vaatziekte.

Kortom: een tekort aan vitamine B3 kan leiden tot meer kans op hart- en vaatziekten doordat de stof niet meer de oxidatieve schade kan tegengaan.

7. ONGEZONDE CHOLESTEROLNIVEAUS

Het stofje nicotinezuur uit niacine kan helpen om je cholesterolniveaus op pijl te krijgen. Je hebt twee hoofdtypen cholesterol: LDL en HDL. LDL blijft plakken aan je bloedvaten terwijl HDL juist zorgt dat je lever de slechte stoffen beter kan afvoeren (9).

Niacine kan ervoor zorgen dat de hoeveelheid LDL-cholesterol in je bloed verlaagt terwijl het HDL-cholesterol juist verhoogt. Een tekort van deze stof zorgt ervoor dat er veel LDL-cholesterol in je lichaam achterblijft, wat dan weer blijft plakken aan je bloedvaten (10).

Kortom: een niacine tekort kan ervoor zorgen dat er te veel LDL-cholesterol in je lichaam achterblijft, wat aan je bloedvaten kan blijven plakken.

8. MEER KANS OP TRIGLYCERIDEN

Triglyceriden zijn de stoffen waaruit het vet in je eten bestaat. Ze worden door je lichaam, indien nodig, gebruikt als energiebron. Triglyceriden dragen echter ook bij aan de verkalking van je aderen (1).

Vitamine B3 zorgt er gewoonlijk voor dat de triglyceride productie afneemt, waardoor je een lagere kans hebt op de verkalking van je aderen. Wanneer je een tekort hebt aan vitamine B3, dan worden er weer meer triglyceriden geproduceerd, die kunnen leiden tot meer verkalking (10).

Kortom: vitamine B3 helpt om de productie van triglyceriden tegen te gaan. Een tekort van deze vitamine zorgt er echter voor dat er meer triglyceriden in je lichaam aangemaakt kunnen worden.

Winkelwagen
Scroll naar boven