Symptomen Vitamine B6 tekort?

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

HOE HERKEN JE EEN TEKORT AAN VITAMINE B6

Vitamine B6 (pyridoxine), komt in verschillende vormen voor in supplementen en voeding. Deze vitamine is oplosbaar in water en speelt een belangrijke rol in je lichaam. Vitamine B6 zorgt namelijk voor de opname en afbraak van aminozuren, de bouwstenen van de eiwitten in je lichaam. Daarnaast helpt pyridoxine ook bij het aanmaken van bloed, de werking van je zenuwstelsel en immuunsysteem en draagt het bij aan de aanmaak van verschillende groeihormonen.

Van nature komt vitamine B6 voor in eieren, vlees, vis, melkproducten, peulvruchten, groenten en granen. Je lichaam neemt hieruit ongeveer 75% op, wanneer je supplementen neemt met vitamine B6, dan neemt je lichaam al gauw 95% op. Volwassenen hebben ongeveer 1,5 milligram vitamine B6 per dag nodig. Voor zwangere vrouwen is dit 1,9 mg. Het is niet erg om te veel te consumeren, de bovengrens ligt op 25 mg per dag bij volwassenen.

Een tekort aan deze stof komt vrij weinig voor, zeker wanneer je een gebalanceerd dieet volgt. Toch zijn er een aantal risicogroepen die een hogere kans hebben op een vitamine B6 tekort. Het is echter belangrijk op te merken dat als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine B6 hebt, je altijd een arts moet raadplegen voordat je supplementen neemt.

Mensen met een hoger risico op het verkrijgen van een tekort aan vitamine B6 zijn onder andere:

  • Personen met een slechte nierfunctie,
  • Patiënten met auto-immuunziekten,
  • Alcohol verslaafden
  • Rokers,
  • Medicijngebruikers waardoor er minder vitamine B6 wordt opgenomen

Een tekort aan pyridoxine kan je mogelijk herkennen aan de onderstaande symptomen. Mocht je er één of meerdere herkennen, neem dan contact op met je huisarts.

1. KAPOTTE LIPPEN

Kapotte lippen kunnen een resultaat zijn van meerdere factoren, maar onderzoek heeft uitgewezen dat een tekort aan vitamine B6 kan leiden tot cheilosis (kapotte mondhoeken en lippen)(1).

Wanneer je hier last van hebt kan het pijnlijk zijn om te eten en praten. Gelukkig kan het verhogen van je vitamine B6 inname dit terugdraaien.

Kortom: een pyridoxine tekort kan leiden tot cheilosis, maar het kan ook snel opgelost worden wanneer je meer vitamine B6 binnenkrijgt.

2. STEMMINGSWISSELINGEN

Een vitamine B6 tekort kan leiden tot veranderingen in je stemming, zoals depressieve gevoelens, angstklachten, onrust, en irritatie (2). Dit komt omdat vitamine B6 bijdraagt bij het aanmaken van neurotransmitters, waaronder serotonine en GABA.

Deze stoffen helpen normaliter om gevoelens van angst en depressie tegen te gaan. Wanneer deze neurotransmitters echter niet aanwezig zijn, is de kans groter dat je je depressief voelt.

Kortom: een gebrek aan vitamine B6 kan leiden tot stemmingswisselingen omdat het de productie van serotonine en GABA verhinderd

3. VERMOEIDHEID

Omdat pyridoxine helpt bij het aanmaken van je bloed, en dus ook hemoglobine, kan een tekort van deze stof leiden tot vermoeidheidsklachten. Hemoglobine zorgt er namelijk voor dat er voldoende zuurstof door je bloedcellen getransporteerd wordt. Wanneer je te weinig hemoglobine in je bloed hebt, krijgen je organen minder zuurstof en kan dit leiden tot bloedarmoede. Als een gevolg hiervan kan je je moe voelen (2).

Ook draagt vitamine B6 bij aan de aanmaak en regulatie van het slaaphormoon melatonine. Wanneer je te weinig B6 in je lichaam hebt, kan je je ook moeier voelen doordat dit hormoon dan niet meer gereguleerd wordt (3).

Kortom: wanneer je te weinig pyridoxine in je lichaam hebt, kan je je vermoeid voelen doordat je lichaam te weinig hemoglobine bevat. Daarnaast zorgt vitamine B6 ook voor de regulatie van het slaaphormoon melatonine, wat ook kan bijdragen aan vermoeidheid.

4. BEROERTES

Vitamine B6 helpt bij het aanmaken van GABA, een neurotransmitter die helpt om binnenkomende prikkels te verminderen.

Wanneer je last hebt van een vitamine B6 tekort en vatbaar bent voor beroertes, kan het zijn dat de ongeremde prikkels je lichaam in een staat van een beroerte brengen. Dit kan vooral voorkomen bij risicogroepen voor een vitamine B6 tekort (4).

Kortom: een vitamine B6 tekort kan bijdragen aan een grotere kans op beroertes.

5. HUIDUITSLAG

Naast dat het bijdraagt aan je immuunsysteem, helpt vitamine B6 ook bij het aanmaken van collageen, een belangrijk onderdeel van een gezonde huid.

Een tekort aan deze vitamine kan daarom leiden tot huidklachten, zoals seborrhoïsch eczeem, jeukende plekken of schilfers. Wanneer je je B6 inname verhoogt, verdwijnen deze klachten weer (5).

Kortom: een tekort aan pyridoxine kan leiden tot huiduitslag en andere huidklachten.

6. PRIKKELINGEN IN LEDEMATEN

Een vitamine B6 tekort kan leiden tot neuropathie, een stoornis die ontstaat wanneer je zenuwen beschadigd zijn. Als een gevolg hiervan kan je last krijgen van je ledematen, die een tintelend gevoel geven. In ergere gevallen kan het zelfs leiden tot problemen met lopen en een slechtere balans (6).

Wanneer je voldoende vitamine B6 inneemt, kan je deze symptomen verminderen. Een teveel aan vitamine B6 kan echter ook leiden tot neuropathie. Zorg daarom voor een goede balans in je voeding.

Kortom: een vitamine B6 tekort kan leiden tot neuropathie, een stoornis waarbij je last kan krijgen van tintelende ledematen. Door meer vitamine B6 te consumeren, kan je deze symptomen verminderen.

7. VERHOOGD HOMOCYSTEÏNE NIVEAU

Wanneer je eiwitten worden afgebroken, komt er homocysteïne vrij. Deze stof wordt normaal gesproken verwerkt door de B-vitamines, maar wanneer je een vitamine B6 tekort hebt, kan je lichaam deze stof niet meer goed verwerken (7).

Een teveel aan homocysteïne kan leiden tot schade aan je bloedvaten en zenuwen. Daarnaast kan het bijdragen aan hart- en vaatziekten en de ontwikkeling van Alzheimer (8).

Kortom: een tekort aan vitamine B6 kan leiden tot een hoger homocysteïne niveau wat kan zorgen voor schade aan je bloedvaten, zenuwen en een hogere kans op hart- en vaatziekten.

8. ZWAKKER IMMUUNSYSTEEM

Vitamine B6 draagt bij aan het aanmaken van antilichamen die virussen en andere indringers bevechten. Zo voorkom je dat je ziek wordt, of dat je langdurig ziek blijft. Daarnaast helpt vitamine B6 ook bij het aanmaken van de stof interleukin-2, deze stuurt je witte bloedcellen aan (9).

Wanneer je een vitamine B6 tekort hebt, dan heeft je lichaam niet genoeg antilichamen om indringers te bevechten, waardoor je immuunsysteem verzwakt. Daarnaast kan ook het functioneren van de witte bloedcellen verminderen (10).

Kortom: een pyridoxine tekort kan leiden tot een verzwakt immuunsysteem doordat je lichaam niet genoeg antilichamen heeft en je witte bloedcellen minder goed functioneren.

Winkelwagen
Scroll naar boven