Symptomen Vitamine C tekort?

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

HOE HERKEN JE EEN TEKORT AAN VITAMINE C

Vitamine C (ascorbinezuur), is de meest bekende vitamine en essentieel voor onze gezondheid. Vitamine C functioneert voornamelijk als antioxidant, maar helpt daarbij ook om ons bindweefsel te vormen, de ijzeropname in balans te houden en het ondersteunt ons immuunsysteem.

Vitamine C komt voor in allerlei groenten en fruitsoorten, waaronder citrusvruchten, bladgroenten, bessen en zelfs aardappels. Deze vitamine vervliegt echter wel snel, waardoor je het meeste eruit haalt wanneer je de groenten zo kort mogelijk kookt of rauw eet (waar dat mogelijk is). Vitamine C wordt vaak in de vorm van ascorbinezuur aan bewerkte voedselproducten toegevoegd, op deze manier kan je ook aan een minuscule hoeveelheid vitamine C komen. Het beste is echter om deze vitamine gewoon uit groenten en fruit te halen.

Een tekort aan vitamine C komt niet vaak voor. Toch zijn bepaalde groepen mensen die een hoger risico lopen om een vitamine C tekort te creëren. Die mensen kunnen baat hebben bij het gebruik van vitamine C supplementen naast hun dagelijkse voeding. Het is echter belangrijk op te merken dat als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine C hebt, je altijd een arts moet raadplegen voordat je supplementen neemt.

Mensen met een hoger risico op het verkrijgen van een tekort aan vitamine C zijn onder andere:

  • Personen met een eetstoornis,
  • Diegene met een ongebalanceerd dieet,
  • Alcoholverslaafden,
  • Mensen die dialyse moeten ondergaan,
  • Patiënten met een ernstige geestesziekte,
  • Zware rokers.

Een tekort aan ascorbinezuur kan je mogelijk herkennen aan de onderstaande symptomen. Mocht je er één of meerdere herkennen, neem dan contact op met je huisarts.

1. ZWAKKE NAGELS

Wanneer je een tekort hebt aan vitamine C, kunnen je bloedvaten sneller klappen omdat zij minder ondersteuning en versteviging hebben. Als een gevolg daarvan kunnen er rode lijntjes en scheurtjes bij de nagels ontstaan.

Ook kunnen nagels gaan krommen en brozer worden doordat ze te weinig ijzer ontvangen (1)(2).

Kortom: een tekort aan vitamine C kan leiden tot zwakke nagels met rode scheurtjes/lijntjes eromheen.

2. MEER BLAUWE PLEKKEN

Een ander gevolg van de snel-klappende bloedvaten is dat je meer kans hebt op blauwe plekken.

Wanneer je bloedvaten namelijk te weinig ondersteuning krijgen van vitamine C, breken zij ook sneller wanneer je ergens tegen aan loopt. Dit komt doordat vitamine C bijdraagt aan de aanmaak van collageen, een stof die je bloedvaten stevig houdt (3).

De blauwe plekken kunnen voorkomen als grotere plekken, maar ook als kleine paarse en rode puntjes op je lichaam (4).

Kortom: een vitamine C tekort zorgt voor een grotere kans op blauwe plekken omdat je lichaam te weinig collageen heeft om je bloedvaten te verstevigen.

3. GEVOELIGE HUID

Vitamine C draagt op meerdere manieren bij aan de gezondheid van je huid. Zo helpt het om het bindweefsel intact te houden, maar zorgt de functie van de antioxidanten van deze vitamine er ook voor dat je huid beschermd is tegen oxidatieve schade (5).

Wanneer je te weinig vitamine C in je lichaam hebt, valt de bescherming weg waardoor je meer kans loopt op schade aan je huid. Je huid wordt droger, kan sneller gaan rimpelen en wondjes kunnen minder snel genezen (6).

Kortom: wanneer je te weinig vitamine C in je lichaam hebt, kan je huid gevoeliger worden waardoor je een grotere kans loopt op rimpels en een droge huid.

4. SLECHT GENEZENDE WONDEN

Wonden hebben collageen nodig om te kunnen helen, en vitamine C draagt bij aan de productie van deze stof. Wanneer je daarom te weinig vitamine C hebt, kan het zo zijn dat je wonden er langer over doen om een korst te vormen en om de huid te herstellen (7).

In ernstige gevallen kunnen zelfs oude wonden opnieuw opengaan, maar dit komt vrijwel niet voor (8).

Kortom: doordat collageen nodig is om wonden te kunnen genezen, kan een tekort aan vitamine C zorgen voor een lang herstel bij wonden en korsten.

5. EEN IJZERTEKORT

Vitamine C bevordert de ijzer-opname van het lichaam. Wanneer je dus een tekort hebt aan vitamine C, kan het lichaam minder goed ijzer opnemen dan gewoonlijk (9).

Als een gevolg hiervan, kan je een ijzertekort oplopen wat op de lange termijn kan leiden tot bloedarmoede.

Kortom: een tekort aan vitamine C voorkomt dat je lichaam voldoende ijzer opneemt en kan leiden tot een ijzertekort.

6. ZWAK IMMUUNSYSTEEM

Doordat vitamine C ook als antioxidant functioneert, helpt deze vitamine om je lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade en indringers van buitenaf (10).

Een vitamine C tekort voorkomt dat je immuunsysteem je minder goed kan beschermen, waardoor je een grotere kans hebt op het oplopen van een ziekte (11).

Kortom: een tekort aan vitamine C kan leiden tot vermoeidheid, maar kan ook snel weer opgelost worden.

7. VERMOEIDHEID

Een van de eerste symptomen van een vitamine C tekort is vermoeidheid (1).

Een tekort kan zelfs leiden tot een slecht humeur en stemmingswisselingen. Toch kan dit symptoom makkelijk verholpen worden door gebruik van supplementen of vitamine C-rijke voeding.

Kortom: een tekort aan vitamine C kan leiden tot vermoeidheid, maar kan ook snel weer opgelost worden.

8. PIJNLIJKE GEWRICHTEN

Onze gewrichten zijn verbonden door middel van bindweefsel, een weefsel waar vitamine C een grote rol in speelt.

Wanneer je onvoldoende vitamine C in je lichaam hebt, kan dit leiden tot pijnlijke gewrichten tijdens het bewegen (12). Dit komt doordat de gewrichten te weinig bindweefsel hebben om soepel over elkaar heen te bewegen.

Daarnaast kunnen er ook extra bloedingen ontstaan rondom de gewrichten doordat de bloedvaten zwakker zijn, wat voor extra gezwollenheid en pijn kan zorgen (7).

Kortom: een tekort aan vitamine C kan leiden tot pijnlijke gewrichten doordat zij te weinig bindweefsel hebben om over elkaar heen te bewegen. Ook kan het leiden tot zwellingen en bloedingen rondom de gewrichten.

9. ZWAKKE BOTTEN

Uit onderzoek is gebleken dat een tekort aan vitamine C in verband staat met een vergrote kans op botbreuken en osteoporose (13).

Vitamine C speelt namelijk een grote rol in de ontwikkeling en het herstel van botten, waardoor een tekort van deze vitamine kan leiden tot meer kans op breuken (14).

Kortom: een tekort aan vitamine C kan bijdragen aan een grote kans op botbreuken en osteoporose.

Winkelwagen
Scroll naar boven