Symptomen Vitamine E tekort?

[ PLANKTON VOEDINGSSTOFFEN ]

HOE HERKEN JE EEN TEKORT AAN VITAMINE E

Vitamine E (tocoferol) is een essentiële vitamine voor je lichaam. Het helpt namelijk om de stofwisseling in je cellen te regelen, maar het functioneert ook als antioxidant waardoor het je weefsel, organen, spieren en bloedvaten beschermt.

De vitamine is in vet oplosbaar en komt daarom veel voor in vette producten, zoals olie, noten, boter, maar ook granen, zaden, groenten en fruit. Wanneer je per ongeluk te veel vitamine E binnenkrijgt, is dit niet schadelijk.

Een tekort aan vitamine E komt niet vaak voor. Toch zijn bepaalde groepen mensen die een hoger risico lopen om een vitamine E tekort te creëren. Die mensen kunnen baat hebben bij het gebruik van vitamine E supplementen naast hun dagelijkse voeding. Het is echter belangrijk op te merken dat als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine E hebt, je altijd een arts moet raadplegen voordat je supplementen neemt.

Mensen met een hoger risico op het verkrijgen van een tekort aan vitamine E zijn onder andere:

  • Diegene met een eetstoornis,
  • Patiënten met een chronische darmziekte (zoals de ziekte van Crohn),
  • Mensen met een ziekte dat voorkomt dat zij voldoende voedingsstoffen opnemen.

Een tekort aan tocoferol kan je mogelijk herkennen aan de onderstaande symptomen. Mocht je er één of meerdere herkennen, neem dan contact op met je huisarts.

1. ZWAKKE SPIEREN

Vitamine E functioneert als antioxidant, waardoor het weefsel beschermt tegen schade. Wanneer je een tekort hebt aan deze vitamine, kan het voorkomen dat je spieren niet genoeg herstellen. Dit komt doordat de membranen van de cellen binnen deze spier onvoldoende gerepareerd kunnen worden (1).

Uiteindelijk kan een tekort aan vitamine E daardoor leiden tot verzwakte spieren.

Kortom: een tekort aan vitamine E kan zorgen voor zwakkere spieren doordat de celmembranen onvoldoende kunnen herstellen.

2. TINTELINGEN IN DE LEDEMATEN

Vitamine E draagt ook bij aan een gezond zenuwstelsel. Dit houdt in dat al je spieren en organen voldoende prikkels binnenkrijgen om te functioneren.

Wanneer er te weinig vitamine E in het lichaam aanwezig is, kan dit leiden tot problemen met de communicatie tussen de zenuwuiteinden waardoor je last kan krijgen van prikkelingen en tintelingen in je ledematen (2). Met voldoende vitamine E supplementatie kan dit probleem echter weer gemakkelijk worden opgelost.

Kortom: een tocoferol tekort kan leiden tot prikkelingen in je ledematen doordat er een verminderde communicatie is tussen de zenuwuiteinden.

3. SLECHT ZICHT

Er zijn twee manieren waarop vitamine E kan bijdragen aan je zicht. Allereerst helpt de antioxidanten functie van de vitamine om oxidatieve schade aan je ogen tegen te gaan (3).

Daarnaast kan vitamine E ook staar voorkomen en verminderen bij ouderen (4).

Een tekort aan vitamine E kan daarom zorgen voor een verslechterd zicht en kan daarbij ook de kans op staar vergroten.

Kortom: een vitamine E tekort kan zorgen voor een slecht zicht en kan zelfs ook bijdragen aan een grotere kans op staar.

4. VERZWAKT IMMUUNSYSTEEM

Een vitamine E tekort kan leiden tot een verzwakt immuunsysteem. Meerdere onderzoeken hebben zelfs uitgewezen dat een vitamine E tekort bij dieren het immuunsysteem kan aantasten (5). Hoewel een tekort bij mensen minder vaak voorkomt, kan het toch soortgelijke effecten geven wanneer je er wel last van hebt.

Vitamine E helpt namelijk om de bloedvaten te verwijden wanneer je een infectie of virus hebt, zodat er meer witte bloedcellen en antistoffen getransporteerd kunnen worden (6).

Wanneer je te weinig vitamine E in je lichaam hebt, worden de bloedvaten niet verwijd waardoor er minder goede stoffen getransporteerd kunnen worden om tegen de indringer te vechten.

Kortom: een tekort aan tocoferol kan leiden tot een verzwakt immuunsysteem.

5. EVENWICHTSPROBLEMEN

Doordat vitamine E veel invloed heeft op de gezondheid van je zenuwen en de verbindingen ertussen, kan een tekort aan vitamine E zorgen voor een slechter evenwicht (7). Je lichaam heeft namelijk minder communicatie tussen alle zenuwen vanuit je lichaamsdelen, waardoor je gemakkelijk een verkeerde stap zet of draaierig kan worden.

Kortom: een tekort aan vitamine E kan zorgen voor evenwichtsproblemen.

6. SCHADE AAN DE ZENUWEN

Een ernstig vitamine E tekort kan niet alleen zorgen voor evenwichtsproblemen, maar zelfs voor heftigere schade aan de zenuwen. De meest voorkomende variant hiervan is Ataxie. Dit zorgt voor een moeite met het coördineren van je bewegingen.

Daarnaast heb je ook moeite met praten (dysartrie), verlies van gevoel in de benen (areflexie van de onderste ledematen), en zelfs een verlies van gevoel in verschillende lichaamsdelen (perifere neuropathie) (8).

Kortom: een tocoferol tekort kan leiden tot zenuwschade.

7. HYPOREFLEXIE

Hyporeflexie staat voor het hebben van verminderde reflexen. Dit wordt door doctoren vaak getest met een hamertje op de knie. Wanneer je knie hier niet op reageert, kan dit een teken zijn van hyporeflexie.

Een tekort aan vitamine E kan leiden tot hyporeflexie doordat je zenuwen minder goed met elkaar communiceren (9).

Kortom: een vitamine E tekort kan leiden tot hyporeflexie omdat je zenuwen minder goed met elkaar communiceren.

8. VERSLECHTERDE COGNITIE

Vitamine E draagt bij aan een verbeterde cognitie, maar een tekort kan er juist voor zorgen dat je meer last hebt van een verslechterde cognitie op latere leeftijd.

Zo heeft onderzoek uitgewezen dat er een verband is tussen Alzheimer en vitamine E (10). Er moet echter nog meer onderzoek gedaan worden naar deze bevindingen, omdat er nog andere factoren meegespeeld kunnen hebben.

Kortom: een tekort aan tocoferol kan leiden tot een verslechterde cognitie. Dit moet echter nog meer onderzocht worden.

Winkelwagen
Scroll naar boven